KERANA DIRI KITA BEGITU BERHARGA

KERANA DIRI KITA BEGITU BERHARGA
BICARA TENTANG KITA

Followers

Thursday, December 30, 2010

yesterday???


Erm....apa nak di tulis tok owh...mata ngantok sebenarnya...so, suka jak nak carik benda kei polah supaya sik  tdo di tengah hari macam tok...dahla perut kenyang...hehehe...

haaaa....let me story my day of yesterday...muahahaa...actually, lepas keja marek, mek orang plan nak g maen bowling...plan maen2 jak...kei suka2...tapi sik sangka juak plan menjadi...hahaha....at the night....bila dah pei kat cya, ramei li jak orang...nang full la lane nya...terpaksa la tunggu...at last, dapat la juak kekosongan....dah la lamak da jak sik maen...malu juak mun x pat nak score....muahaha....

tapi lega laaa...semuanya berjalan lancar...dapat sekli jak menumbangkan kesemua pin....lepas ya...ada masuk longkang ndah...gik sa...haha...tapi enjoy la...maen untuk release stress...dah la bnyak tetak...makin yatie, kasut nya besar kali jak...banyak da jak lebih....nasib kasut nya sik terpelantin masa nya nak baling bola yaaa....mun sik, nak ka malu...tapi nang lucu la...kmk org tok bukan nya pro pun nak men bowling...orang yang maen d cya malam tadik kebanyakan nya pro...best li jak tga cdak men...mcm ada tournament jak d cya...hehehe

kmk org sempat maen sigek game jak...pa ari dah aher eh...heeee...laz game pun berebut jak nak ngabis sebab nak tengok muveeee...waaa...mlm tadik kmk org tengok cita 'Damping Malam'...pergh....seram.................................................seram tang bunyi nya jak....hohoho....

tapi....walau pun nya sik seram glak, tapi tekiak kaung juak kmk duak kwn mek ya...pa mek 2 tek sbnarnya sik maok tengok cita antu ya...mek duak nak tengok cita 'Tron Legacy' sebenarnya....tapi....ada ka patut sik ada orang langsung nak tengok cita ya??? sik patut li jak eh...nindak kmk 2 alu tengok cita yang tidak berapa best itu...muahahahaa...tapi makin yatie and rubiey...pakei tetak nya duak jak cita ya...hahaha...

ending cita ya nang sedey lah  kiranya...coz anak nya meninggal...'pendamping' ya menjadikan anaknya sebagai korban...erm....yalah...keburukan mengamalkan benda yang salah tok...sik kirala...betapa sunyi nya seorang isteri...betapa busy nye seorang suami ya...betapa terabainya keluarga...jangan sesekali menjadikan kuasa ghaib sebagai sandaran untuk kebahagiaan atau untuk mengekalkan hubungan sesama manusia...hanya Allah satu-satu nya tempat untuk kita memohon dan dialah yang paling berkuasa ke atas segala-galanya....

erk...terlebih sudaaaa saya hari neh...hehehe....mengantuk pun dah hilang tok...nak read novel lok eh...muahahahaa...k la...c ya....yezzzzaaaaaaaaaa...



::: anne :::




Wednesday, December 29, 2010

...aLfU LAiLaH Wa LaiLah ziKrAyaat...


ingat lagi tak korang dengan video neh?
yela...mase jamuan tu jugak la masalah nyer tak dapat nak maen...sedey tol la saya...penat2 dah buat, tapi tak dapat nak tunjuk kat korang...kuciwa sangat la time tuh...

so, saje je la nak ingat balik kenangan mase study dolu2...rindu la pulak kat kawan-kawan dan semua pensyarah2 yang telah banyak membantu kita sepanjang kita di UPM...

seronok sangat kalau di ingat balik...jom...kita ingat kembali detik2 ini...lalalalal



video


buat semua rakan-rakan sepengajian di Universiti Putra Malaysia, sesi 2007/2008...memori bersama kalian tetap dalam kenangan...




~anne~

Tuesday, December 28, 2010

- sabar Lah wahai Hati -


hari ini, saya amat tertekan...saya amat xde mood...waima untuk bercakap, untuk senyum sekali pun...ku perlukan teman di saat ini...teman unutk berkongsi nasihat...sesungguhnya aku amat memerlukan bimbingan dan kata-kata semangat darimu wahai teman...

terima kasih wahai sahabat, hari ini aku masih berpeluang untuk mendengar nasihat darimu...katanya :

dugaan yang datang tu semuanya dari Allah...sebagai manusia, ada yang kita mampu ubah ada yang tak...terima lah semuanya kerana kita manusia bersifat lemah dan dikawal emosi...kadang2 ujian itu hiburan bagi orang yang beriman, dan ujian juga 1 anugerah tanda Allah syg kita...jangan kita sangka kita boleh masuk Syurga sedangkan kita hidup dalam aman damai tanpa ujian dari Nya...

aku terharu mendengar kata2nya...aku masih boleh percaya bahawa aku masih tidak sendiri bila aku dalam kekacauan...tambahnya lagi :

jangan risau...kadang2 kita marah kpd perkara2 yg kita tak leh wat ape2 pun atasnya...80% kerisauan manusia hari ini kepada perkara yang menyusahkan tp kita xleh nak ubah ape2 pun...risau sara idup, jodoh, gaji, rezeki dll tp bukan kita yg tetapkan...kita cuma bleh ubah 20% lagi atas usaha sendiri. (Buku Irfan khairi-rahsia usahawan).

wah, die memang banyak membaca...aku tabik spring la...heeeeeee...aku berterima kasih di atas info yang die 'shared'... 

kadang2 dunia ni mmg tak adil...tapi...akhirat sangat adil...senyum pun Allah balas dengan syurga...sebab ahli syurga itu senyum...tp jangan la senyum jek tp tak sembahyang...uhuhu...kadang2 ujian itu membuka 1 peluang baru tp kita tak dapat baca apa yang Allah nak sampaikan...

contohnya ---> Rabiatul Adawiyah jadi hamba abdi 10 tahun tapi tetap redha je...kita 24 thn sihat tapi sakit setahun dah merungut...


erm...betul tu wak...saya setuju...memang kebanyakan dari kita selalu macam tu...dah jadi lumrah agaknya...kalo sehari tak merungut-rungut...sehari tak membebel, tak sempurna agak nya hari tuh...erm... :


berbalik pd sabar tadi...sabar itu iman...dan...iman itu syurga...Nabi pernah cakap pada Saidina Abu Bakar semasa hijrah sembunyi di gua...kalau org kafir tunduk je mesti nampak mereka...tp nabi ckp "adakah kau sangka kita berdua? Allah ada bersama2 kita."........

yup, Allah sentiasa bersama kita...bermakna, sekarang ini aku bukan bersendirian...Allah sentiasa bersamaku...bukan aku sahaja, kalian juga wahai sahabat..kita tidak sendirian selagi kita sentiasa mengingatiNYA...

terima kasih banyak2 teman atas nasihat berguna...lapang dadaku selepas muhasabah diri...laen kali temanin gue lagi ya...heeeeeeeee







~anne~


~ TerCaRi-cAri ~

tika hati mula percaya

tika jiwa mula menerima

tika hijab mula terbuka

tika akal mula tertanya

tika lidah mula menyusun kata

lalu mulut pun berkata membuka bicara

bermula nya sebuah ceritera

tentang aku kau dan dia

tentang suka dan duka

tentang cinta dan lara

kehidupan insan memadu asmara

baik dan buruknya insan bergelar manusia

mencari erti hidup yang sementara

mencari erti cinta haqiqiNYA

mohon bahagia datang menerpa

bersama insan yang telah tercipta

menghadapi hidup penuh episod propa

pelbagai pula ragamnya

sabar dan tabah mengharungi dunia

ketemu titik persinggahan yang sementara cuma

harapan kita cuma anganan sahaja

ada ketika muncul kebenaran nyata

ada ketika muncul lakonan semata

alangkah malangnya hidup tanpa tiang agama

terkontang kanting sini dan sana

tiada arah tuju hala

padaNYA sahaja aku berdoa

mohon perlindungan dari segala mara bahaya

mohon petunjuk hidup di dunia NYA

pinjaman untuk kita yang dhaif mengenal DIA

betapa kurangnya ilmu di dada

walau jauh telah di ronda

ilmu yang di perolehi kadang-kadang di persia

semakin bongkak berhadapan dengan dunia

namun,

beringatlah sentiasa

tiada yang kekal di dunia

melainkan DIA.....................................










fikrah min : anne...




Sunday, December 26, 2010

~Pernah tak korang.......................~

pernah tak korang rasa yang sakit sangat kat lubuk hati korang? 


pernah tak korang rasa macam nak marah tapi korang tak tau sebab aper? 


pernah tak korang rasa macam nak lari jer tapi tak tau nak lari ke mane? 


pernah tak korang rasa yang korang merindui seseorang tapi korang tak tau ia berbalas atau tak? 


pernah tak korang rasa yang sayang korang pada si dia hanya bertepuk sebelah tangan? 


pernah tak korang rasa yang korang amat bertuah bila terpilih di kalangan orang2 yang terpilih? 


pernah tak korang rasa yang korang ni amat malang berbanding dengan orang2 di sekeliling? 


pernah tak korang rasa takut yang teramat untuk menghadapi hari esok?


pernah tak korang rasa yang korang ni di rindui oleh seseorang yang mungkin korang tak jangkakan?


pernah tak korang rasa yang korang neh adalah anak yang paling baek sekali?


pernah tak korang rasa yang korang ni adalah kekasih yang paling ideal?


pernah tak korang jatuh cinta pandang pertama?


pernah tak korang bertemu seseorang yang betul2 merimaskan?


pernah tak korang rasa yang korang ni dah betul2 seorang pekerja yang betul2 komited dalam membuat kerja?


korang rasa korang ni pekerja yang dah cukup baek ker?


korang rasa korang ni jujur ker tak?


korang rasa korang ni dah cukup amanah ker?


pernah tak korang di malukan di hadapan orang ramai?


pernah tak korang kenal dengan seseorang yang betul2 gila meminati anda?


pernah tak korang muhasabah diri tentang kesalahan2 dan dosa2 korang?


berapa kali agak nyer korang muhasabah diri dalam setahun?


korang dah betul2 cukup muhasabah diri ker???


erm...kalo macam tu...korang rasa korang ni dah cukup baek lah yek?


pernah tak korang terfikir yang korang ni dah betul2 menjalankan tugas sebagai seorang pekerja yang berdedikasi?


pernah tak korang terfikir, berapa lamakah masa yang di habiskan untuk membuat kerja di pejabat berbanding dengan melayari internet?


pernah tak korang rasa yang korang dah betol2 jujur sebagai seorang pekerja?


pernah tak korang terfikir yang korang akan berkahwin pada usia berapa?


pernah tak korang rasa macam nak bercinta tapi tak tau dengan siapa?


pernah tak korang rasa nak kawen tapi masih tak pasti dengan pilihan yang telah korang buat?


pernah tak korang rasa menyesal sesangat lepas buat sesuatu keputusan sehingga rasa macam nak undurkan kembali masa tu?


pernah tak korang rasa cemburu amat sehingga menyebabkan pergaduhan di antara korang dengan pasangan korang?


pernah tak korang rasa lapar sangat sehingga tahap nak makan pun dah tak larat?


pernah tak korang rasa yang korang neh orang yang paling hebat?


pernah tak korang rasa yang korang neh orang yang paling di takuti?


pernah tak korang rasa yang korang ni tak disenangi oleh orang laen?


pernah tak korang rasa yang korang ni di benci oleh orang laen?


pernah tak korang rasa yang korang neh cukup baek dan suka menolong orang?


pernah tak korang rasa yang korang neh da cukup di kenali oleh ramai orang? 






hehehe....oppppppssssss....cukup lah untuk hari neh...mengarut pulak dah...haha




pape pon...i likeeee...




~anne~



~ saya sayang dia ~



semalam, 26 Disember 2010...bestfwen aku kawen...tarikh ni aku memang dah block awal2 ag...start habis blajo ari tu ag...April 2010...nak tau nape aku block awal2? sebab aku plan nak g kenduri kawen huda...tapi, memang aku hanya mampu merancang tapi aku tak de kuasa nak membuatkan rancangan aku itu manjadi kenyataan...huhuhu...

aku tak dapat attend die nyer kenduri kawen kat Semenanjung nuh...kalo dah kat Semennjung aku tak dapat attend, kat Singapore lagi aku kempunan nak pegi...muahaha...erm...xpela, dah tak de rezeki aku nak attend Huda and Zul nyer kenduri...sob sob sob...

pape hal pun, aku memang tumpang gembira di atas kegembiraan korang sebagai pengantin baru...paling aku tumpang gembira, apabila jodoh korang sampai sekarang...aku happy sesangat...aku doakan Huda dan Zul kekal bahagia hingga ke akhirnya...moga cepat2 dapat baby, so dat...aku dapat anak buah baru...anak buah TG15 yang pertama...opssss...anak buah TG15 yang sulung...heeeeee


buat Huda...our memory in UPM, owest in my mind...kadang2 tu teringat jugak...masa dolu-dolu...selalu jer dok tdo kat bilik Huda kat K17...study sesame, makan sesame...jemaah sesame...gi mane-mane pun memang kte selalu ber'DUO'...seronok sangat time tuh...selalu sesame coz dalam geng ade kte 2 orang jer...sampai la satu ketika geng kte bercambah jadi 15 orang...lagi best...ramai orang kampung...eheheheee


sekarang neh...Huda dah bergelar isteri...sekali lagi, nak cakap...i am HAPPY for you...sangat2...lagi2 bile tengok pic kawen korang...sweet sangat...so, ain save tau...biler2 rasa nak tengok...ain tengok balik...heeeeee...and kat sini jugak, nak share la pic kawen korang...boleh ye huda ye...=p...






CANTEK kan dis pic...sweet la dorang neh...pape pon...i like...=)



k la...continue later...wanna go to sleep la plak...hehe...adios...




...urm...

bila ada nya kesempatan
Tidak kira apa keadaan
Berlalu pergi jika diabai
Sukar didekati jika dikejar
Menanti ia jika perlu
Jangan g0p0h andai dimiliki
Pernahkah kau fikir
Betapa sukar untuk ia dijejaki?
Tapi,mengapa amat mudah ianya kau lupai
Kau ibArat sang kumbAng yang xpernah qanaah dgn apa yg ada...
Sntiasa mencAri mainan baru yg tak pasti 
Walau apa yg kau miliki sekarang sudah memadai
Tapi kau alpa, kau leka, kau tak pernah seDar
Betapa ianya adalh piliHan yg betul...









nukilan : anne...

Wednesday, December 22, 2010

MissinG

REALLY MISSING YOU...ERM...

AKU tak tipu...aku benar2 merinduimu...
dari sudut hatiku
ku berdebar2 bila terfikirkanmu
adakah kau juga merasakan apa yang ku rasa?
mungkin tidak...mungkin ya
aku tahu aku ngerti aku pasti
aura yang dihantar akan sampai padamu
lambat atau cepat sahaja yang menjadi persoalan
aku kira...ianya hanyalah sementara
kerna kau hadir tanpa di duga
aku hanya menganggapnya satu ilusi semata
kerna ku tak sanggup merasakan kekecewaan itu
kesakitan itu
kelukaan itu
aku sebolehnya ingin lari darinya
tapi...
sukar sekali, aku tidak mampu
sudah lumrah hidup manusia untuk saling mencintai
saling menyayangi
saling memerlukan antara diri
tidak ku nafikan
kehidupan seorang wanita tanpa seorang lelaki tidak lengkap
tidak sempurna tanpa kehadiran 'nur ain'
 sesungguhnya...kerinduanku padamu bukan semata rindu
malah, lebih dari rindu
ku harap agar kau menerima layangan rindu ku ini
moga ada hikmah di sebalik hijab yang terbina antara kita
semestinya ku harapkan kehadiranmu




hope to c u soon...

nukilan : anne...=)



Sunday, December 19, 2010

~cinta SUFI~

Biar mencari jangan mencuri

Biar berhati jangan membenci

Teguh hati kerna budi

Teguh cinta kerna kuatnya ikatan hati

Cinta Illahi Cinta Haqiqi

Serata dunia menjejak Cinta Sufi

Berjayakah Sang Hati peroleh penyeri?

Pengubat duka di kala sepi

Solat dinihari tenang dirasai

Keinsafan menyelubungi diri

Seimbangkan ukhrawi dan duniawi

Semakin dekat pada Illahi

Pada-Nya berserah hati nurani

Syukur pada ketentuan insani

Insyaallah…bahagia dirasai…



nukilan ---> anne =)

Wednesday, December 15, 2010

~ Bruno Mars - Count on me ~



Count On Me Lyrics

If you ever find yourself stuck in the middle of the sea,
I'll sail the world to find you
If you ever find yourself lost in the dark and you can't see,
I'll be the light to guide you

Find out what we're made of
When we are called to help our friends in need

You can count on me like 1 2 3
I'll be there
And I know when I need it I can count on you like 4 3 2
And you'll be there
Cause that's what friends are supposed to do, oh yeah

Wooooh, Wooooh
yeah Yeah

If you toss and you turn and you just can't fall asleep
I'll sing a song
beside you
And if you ever forget how much you really mean to me
Everyday I will
remind you

Ohh
Find out what we're made of
When we are called to help our friends in need

You can count on me like 1 2 3
I'll be there
And I know when I need it I can count on you like 4 3 2
You'll be there
Cause that's what friends are supposed to do, oh yeah

http://www.elyricsworld.com/count_on_me_lyrics_bruno_mars.html
Wooooh, Wooooh
Yeah Yeah

You'll always have my shoulder when you cry
I'll never let go
Never say goodbye

You can count on me like 1 2 3
I'll be there
And I know when I need it I can count on you like 4 3 2
You'll be there
Cause that's what friends are supposed to do, oh yeah

Wooooh, Wooooh
you can count on me cos' I can count on you



p/s : untuk kawan2ku yang ku sayangi...huda nani farah leya kak long nazwa ummi hanan sarah wawa tina kak yan jihan haiza yanti lah piena syasya shiel and semua yang mengenali diriku ini dan pernah menganggapku sebagai seorang sahabat...juz untuk korang sume...mmmuahhh3...





Sunday, December 12, 2010

~Temuduga KPLI~

Fuhhh...lega rasanya...bagai terlepas beban di bahu...selepas saja ucapan terima kasih untuk interviewer, aku terus keluar dari bilik itu dengan wajah yang lega bercampur tidak berapa beres...hehe
Temuduga KPLI...arghhh...aku agak slumber untuk menanti hari interview...mane tak nyer...aku tak stdy pape pun...slumber sangat2 kot....mentang-mentang aku tidak berapa minat untuk menjadi "mua'llimah"...aku hanya mencuba nasib...tapi jika telah tertulis aku sebagai seorang "mua'llimah", aku redha dengan ketentuanNya...dan aku akan berusaha untuk meningkatkan kebolehan dan kemahiran diri dalam mendidik anak-anak bangsa...
Erk...nak tau tak...semasa interview tu, memang agak seram la jugak...dahla isu pendidikan aku tak berapa nak fasih...tak berapa nak baca...tak berapa nak hafal...dan yang paling penting, tak berapa nak faham...maklumlah aku dah lama tak mengadap fakta-fakta semua neh...tapi, aku try la jugak mane-mane yang aku termampu...erm...tak tau la aku ni layak ke tak...kalo ikutkan soklan2 laen aku boleh jer menjawab...boleh jer bercerita...tak tau la rezeki aku kat mane...huhu
Urm...fi ra'yi...interview ni ok la...die suh wat karangan arab...then, die uji tulisan jawi...die suh kte mengaji...then suh pulak ktorg cakap arab...alhamdulillah...semuanya berjalan lancar...cuma satu jer aku kesal...satu soklan ni aku kantoi la tak ley nak jawab....blurrr tetiber...tak sangka pulak soklan semudah itu yang die soal...aku pulak memang tak bajet la die nak soal mende2 macam tu...aish...rugi tol laaaaaaaaaaaaa.........aiyyyaaaaaa........
Aku hanya berserah pada ALLAH...hanya DIA yang MAHA Mengetahui dan hanya DIA lah yang menentukan segala-galanya...tawakkaltu a'lallah...

Wednesday, December 8, 2010

Gambaran Hari Kiamat


*sekadar gambar hiasan.

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya “Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?” Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya “Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.” Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.


✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut “Ajbuz Zanbi” yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata “Aku takut pada Allah”.

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara “pergilah berjumpa dengan para Nabi”. Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga ‘Arasy itu tiba dibumi.

✐ ‘Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari ‘Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & ‘Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta’ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :
① Sedekah/amal jariahnya.
② Doa anak²nya yang soleh.
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

sumber: Amar Sufi . Posted @ www.isuhangat.net




...i L a L L i q a '...

~...Yang baik itu datangnya dari ALLAH...~