KERANA DIRI KITA BEGITU BERHARGA

KERANA DIRI KITA BEGITU BERHARGA
BICARA TENTANG KITA

Followers

Tuesday, December 28, 2010

- sabar Lah wahai Hati -


hari ini, saya amat tertekan...saya amat xde mood...waima untuk bercakap, untuk senyum sekali pun...ku perlukan teman di saat ini...teman unutk berkongsi nasihat...sesungguhnya aku amat memerlukan bimbingan dan kata-kata semangat darimu wahai teman...

terima kasih wahai sahabat, hari ini aku masih berpeluang untuk mendengar nasihat darimu...katanya :

dugaan yang datang tu semuanya dari Allah...sebagai manusia, ada yang kita mampu ubah ada yang tak...terima lah semuanya kerana kita manusia bersifat lemah dan dikawal emosi...kadang2 ujian itu hiburan bagi orang yang beriman, dan ujian juga 1 anugerah tanda Allah syg kita...jangan kita sangka kita boleh masuk Syurga sedangkan kita hidup dalam aman damai tanpa ujian dari Nya...

aku terharu mendengar kata2nya...aku masih boleh percaya bahawa aku masih tidak sendiri bila aku dalam kekacauan...tambahnya lagi :

jangan risau...kadang2 kita marah kpd perkara2 yg kita tak leh wat ape2 pun atasnya...80% kerisauan manusia hari ini kepada perkara yang menyusahkan tp kita xleh nak ubah ape2 pun...risau sara idup, jodoh, gaji, rezeki dll tp bukan kita yg tetapkan...kita cuma bleh ubah 20% lagi atas usaha sendiri. (Buku Irfan khairi-rahsia usahawan).

wah, die memang banyak membaca...aku tabik spring la...heeeeeee...aku berterima kasih di atas info yang die 'shared'... 

kadang2 dunia ni mmg tak adil...tapi...akhirat sangat adil...senyum pun Allah balas dengan syurga...sebab ahli syurga itu senyum...tp jangan la senyum jek tp tak sembahyang...uhuhu...kadang2 ujian itu membuka 1 peluang baru tp kita tak dapat baca apa yang Allah nak sampaikan...

contohnya ---> Rabiatul Adawiyah jadi hamba abdi 10 tahun tapi tetap redha je...kita 24 thn sihat tapi sakit setahun dah merungut...


erm...betul tu wak...saya setuju...memang kebanyakan dari kita selalu macam tu...dah jadi lumrah agaknya...kalo sehari tak merungut-rungut...sehari tak membebel, tak sempurna agak nya hari tuh...erm... :


berbalik pd sabar tadi...sabar itu iman...dan...iman itu syurga...Nabi pernah cakap pada Saidina Abu Bakar semasa hijrah sembunyi di gua...kalau org kafir tunduk je mesti nampak mereka...tp nabi ckp "adakah kau sangka kita berdua? Allah ada bersama2 kita."........

yup, Allah sentiasa bersama kita...bermakna, sekarang ini aku bukan bersendirian...Allah sentiasa bersamaku...bukan aku sahaja, kalian juga wahai sahabat..kita tidak sendirian selagi kita sentiasa mengingatiNYA...

terima kasih banyak2 teman atas nasihat berguna...lapang dadaku selepas muhasabah diri...laen kali temanin gue lagi ya...heeeeeeeee







~anne~


No comments:

...i L a L L i q a '...

~...Yang baik itu datangnya dari ALLAH...~